Проведення змагань зі створення комп’ютерних ігор в ОНАХТ

Ігрова комп’ютерна індустрія сьогодні в світі досягла безпрецедентних масштабів — іграми цікавляться і старі й малі. Досить зазначити, що в 2018 році обсяг цієї галузі перевищив 140 млрд. доларів, а кількість граючих — 2,5 млрд. чоловік.

Сфера розробки комп’ютерних ігор переживає своєрідний бум, особливо серед молоді. Лавиноподібне поліпшення характеристик нових комп’ютерів дозволяє вже на домашніх ПК займатися такими відео трюками, які ще кілька років тому були доступні тільки крутим професіоналам.

Не відстає від світових тенденцій і Україна — у вітчизняному геймдеві (гейм-девелопмент — це процес розробки комп’ютерної гри) зайняті більше 70 компаній, в яких працюють 20 000 ігрових розробників. Кожна десята ігрова компанія в Україні заснована протягом останнього року. Три глобальні компанії в Україні (Plarium, Gameloft і Playtika) мають штат понад 500 співробітників кожна. Згідно з останніми даними, 40% геймдев-компаній знаходиться в столиці,  16% в Одесі, далі йдуть Дніпро, Харків і Львів. Одеса поступово виривається вперед на цьому сегменті IT-ринку, тому не дивно, що виші Південної Пальміри не залишаються осторонь від загального тренда.

Участь в геймдеві Одеська національна академія харчових технологій почала 3 роки тому, студенти її з успіхом виступили на Всесвітніх змаганнях Global Game Jam 2017 у Кропивницькому. З тих пір спливло багато води — ОНАХТ перетворилася в Одесі в один з центрів пропаганди геймдева, центр змагань і підготовки відповідних фахівців. На нашому майданчику вже два рази проходили всесвітні хакатони (змагання) Global Game Jam, більш того — в минулому році ми заснували власні змагання — GameDev Open Cup Odessa, які стали Всеукраїнськими, такий був великий інтерес до них. Цього року ОНАХТ звернулася до Міністерства освіти і науки з ініціативою проведення першої Всеукраїнської студентської олімпіади з розробки комп’ютерних ігор на базі кафедри Комп’ютерної інженерії та факультету Комп’ютерної інженерії, програмування і кіберзахисту, і отримала «добро».

Отже, з 18 по 20 жовтня 2019 року в ОНАХТ пройшли одночасно два змагання — перша Всеукраїнська студентська олімпіада з розробки комп’ютерних ігор і хакатон GameDev Open Cup Odessa 2019 (причому правила для них були однакові — необхідно було за 48 годин написати комп’ютерну гру на задану тему ). Різниця тільки в учасниках — в хакатоні могли брати участь будь-які бажаючі (в тому числі і професіонали), а в олімпіаді — тільки команди вишів, коледжів та технікумів. Звичайно, після закінчення змагань було сформовано два рейтингу переможців.

Величезний інтерес до заходу проявився вже на етапі реєстрації — виявили бажання брати участь 35 команд (це майже в 3 рази більше минулорічних цифр). Не всі команди приїхали, не всі змогли зробити якісну гру, в результаті в олімпіаді брали участь 24 команди. 130 учасників з Одеси, Ужгорода, Києва, Харкова, Івано-Франківська, Чернігова, Полтави, Львова змагалися за право стати кращими в цьому цікавому занятті — розробці комп’ютерної гри.

Інтерес підігрівали також спонсори, яких в цьому році була безпрецедентна кількість (їх власний інтерес — нові ідеї і нові кадри, нехай навіть ще не дуже підготовлені, але мотивовані). Причому в більшості своїй нагородами були не матеріальні об’єкти, а кошти для продовження заняття геймдева. Загальний обсяг наданих нагород на цих змаганнях склав близько 28 тисяч доларів! Серед подарунків — два призи по 5000 $ на тестування і просування проекту, квитки на ігростроітельні конференції в Амстердамі, Лос-Анжелесі, Лондоні, Одесі (Indie Game Developers Odessa), кращий дизайнер отримав професійний графічний планшет, кожен учасник (в залежності від зайнятого місця) отримав деяку частку нової криптовалюти, команди, що зайняли призові місця на олімпіаді, були запрошені на Міжнародний IT-форум в Києві (травень 2020 року), а також було багато інших призів для учасників у різних номінаціях. Призовий фонд був наданий фірмами — професіоналами ігрової індустрії: Friends Games Incubator, IGDO, Boombit, WINWIN Mobile, SnoopGame, DevGAMM, Games Gathering, White Nights, MIXR2020, GameDaily Connect, Herocraft, Lion Studios і ARCADIA.

Ці змагання запам’ятаються також кількісними рекордами — найбільша кількість розробників ігор на одній локації, найбільший призовий фонд на джемі, найбільша кількість команд на IT-олімпіаді. На цих заходах все було незвично — навіть тему для розробки ігор вибирали всі разом за допомогою online-голосування з 5 тем, запропонованих головним спонсором змагань, засновником Friends Games Incubator Володимиром Делінським. Перемогла тема «Час», досить конкретна і, в той же час, безмежна.

Розробка ігор — це особлива область розробки програмного забезпечення. З одного боку, все як завжди: фичи, баги, майлстоуни, інтерфейс користувача, тести. Але створення інтерактивної віртуальної реальності ставить досить специфічні завдання і вимоги. Учасники повинні були освоїти професії розробника графічного контенту, геймдизайнера, інженера по звуковим ефектам, програміста, тестувальника, сценариста, продюсера. І багато хто з успіхом з цим впорався — різноманітність створених ігор та використаних жанрів вражає. Багато учасників геймдева навіть не розходилися на ніч — використовували дорогоцінний час на створення свого творчого дітища.

В останній день змагань розробники презентували свої створені комп’ютерні ігри журі (та й всі зацікавлені в залі награлися в них досхочу). До речі, журі було вкрай професійне — в нього входили викладачі вишів, які приїхали на олімпіаду зі всієї України (серед них декани, завідувачі кафедрами), і представники IT-фірм — розробники комп’ютерних ігор Friends Games Incubator і IGDO. Робота журі була досить складною — адже потрібно об’єктивно вибрати кращих, але ж критерії розмиті — дуже багато вирішує суб’єктивне сприйняття художнього оформлення, сценарію, улюбленого жанру. І ось нарешті оголошені два рейтингу переможців. Призери Олімпіади:

  • перше місце посіла команда з Ужгородського національного університету «Transcarpathian madness» з грою «STOP! Justice time»;
  • друге місце посіла команда «ОТК_ОНАХТ» Одеського технічного коледжу Одеської національної академії харчових технологій з грою «Survival Shopping: pension purechase»;
  • третє місце посіла команда «GameHub PNU» з ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» з грою «Ко-Ко-Інка».

Рейтинг Хакатона GameDev Open Cup Odessa 2019 має наступний вигляд:

  • перше місце посіла команда «Maxoft Games» з проектом «Timecraft»;
  • друге місце дісталося «Transcarpathian madness» з грою «STOP! Justice time»;
  • третє місце посіла команда «ALMA Games» з грою «Time trick».

Команда ОТК ОНАХТ — досить досвідчена, вона втретє брала участь в нашому геймдеві, тому заслужено стала призером змагань. Вітаємо! Слід також зазначити, що в нашій академії в середовищі розробників комп’ютерних ігор — зміна поколінь, закінчила навчання «зоряна» команда, що складалася з магістрів спеціальності «Комп’ютерна інженерія» та зібрала під час своїх виступів велику кількість перемог на Всеукраїнському рівні. Зараз естафету підхопили студенти 1 і 2 курсів факультету КІПіК, що зайняли відразу 4 місце в минулій олімпіаді — це для них мотивуючий успіх! Більш того — на тлі резонансу від Одеського геймдева на сьогоднішній день на факультеті КІПіК ОНАХТ зареєстровано вже шість! команд, бажаючих спробувати свої сили на терені створення комп’ютерних ігор! Хочеться побажати їм і всім учасникам GameDev Open Cup Odessa 2019 нових перемог і успіхів у цій непростій, але захоплюючій IT-галузі!